.

måndag 20 oktober 2014

Spara på ett sparkonto!

Det är väldigt enkelt att ha ett sparkonto där du för över en viss % av din lön varje månad. Även smart om du får ränta på det kontot, kolla upp det! Ändå är det inte många som tänker tanken på det eller gör det alls. Att ha sparpengar kan vara smart när oväntade kostnader dyker upp. Man är inte beredd på att saker kan hända eller tänker det händer inte mig. Om du inte har sparpengar så sitter du i skiten och måste låna pengar om något av detta skulle hända tex:

- Bilen går sönder och behöver lagas.
- Du biter ur en tand och måste göra akut tandläkarbesök.
- Ditt husdjur blir sjuk eller sväljer något och måste opereras, har du inte försäkring kan detta bli extremt dyrt! Men även med försäkring betalar du en självrisk.
- Du kanske ska flytta och byta lägenhet, om du har otur kanske du måste betala hyra för båda lägenheterna i en månad eller mer.

Jag har själv varit med om alla ovanstående förutom bilen då för jag har ingen (sparar en del där!).

Nu tänker vissa av er att ni har inte råd att lägga undan varje månad. Det behöver dock ej vara mycket och lägger du undan det kommer du helt enkelt anpassa dig efter det du har.

Lite räkneexempel:

Lön efter skatt 16 000:- och spara 10%
På en månad 1600:-
På ett år 19200:-
På 5 år 96 000:-

Lön efter skatt 20 000:- och spara 5%
På en månad 1000:-
På ett år 12 000:-
På 5 år 60 000:-

Lön efter skatt 12 000 och spara 4%
På en månad 480:-
På ett år 5760:-
På 5 år 28 800:-

Jag själv sparar 10% av min lön och tack vara att jag gjort det kunde jag ta ut 5000 och använda som fickpengar på min tvåveckors semester i somras. Om jag inte sparat finns risken att jag inte hade haft råd att åka för att jag spenderat dessa 5000 utspritt på småsaker under ett halvår. Så tänk smart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar